نقش علم بازاریابی در حوزه سلامت

بازاریابی به عنوان یک علم مدیریتی، جای خود را در صنایع مختلف به خوبی باز کرده است و نقش مهمی در پیشرفت و سود بیشتر شرکت ها به اثبات رسانیده است. دنیای پویا و پررقابت امروزه، بیمارستان ها و به طور کلی بخش های مختلف نظام سلامت را از این امر مستثنی نکرده است. از اوایل دهه ۱۹۸۰ بازاریابی در نظام سلامت در کشورهای اروپای غربی جای خود را باز کرده و کم کم در سایر نقاط دنیا نیز رواج پیدا کرد.

بازاریابی بیمارستان با شناسایی نیازهای مشتریان، فرصت ها، درک موقعیت رقبا و تحلیل شرایط بازار به جذب مشتری بیشتر برای سازمان های بهداشتی درمانی کمک می کند. این امر خود سبب بهبود کیفیت خدمات و کالاهای سلامت می شود. و در اصل با درک این اصل مهم و حیاتی بازاریابی که سبب حیات دوباره و قودت گرفتن سازمان های بهداشتی درمانی می شود، یکی از وظایف مسئولین بیمارستان ها و نظام بهداشتی درمانی کشورهای مختلف را تخصیص بودجه به این نقش و اهمیت قائل شدن برای ایم علم قرار داده است.

طبق تعریف انجمن بازاریابی آمریکا؛ بازاریابی فرایندی از برنامه ریزی و طرح ریزی، ارزش گذاری و اجرای مفاهیم و سهیم شدن نظرات، کالاها و خدمات، جهت ایجاد مبادله ای برای ارضای اهداف فردی و سازمانی است.

بازاریابی بهداشتی درمانی با گشترش تعریف عمومی بازاریابی با فعالیت های ابداعی که به نوعی با ارتقا، دسته بندی، ارزش گذاری انواع محصولات برخاسته از این عرضه و هر نوع مکانیزمی که در راستای ارتقای محصول مورد استفاده قرار می گیرد رابطه تامه دارد.
نکته قابل توجه این است که بازاریابی تنها تبلیغات و روابط عمومی و مکاتبات مستقیم و مقولاتی از این دست نیست بلکه مجموعه ای از فرایندها و تکنیک های مختلف است.

برخلاف رشد مقبولیت بازاریابی، بازاریابان حوزه بهداشتی درمانی همچنان با چالش های زیادی روبرو هستند، تعداد کمی از مدیران این حوزه آموزش های لازم را در مورد جنبه های تجاری حوزه سلامت دیده اند و از این میزان هم کمتر در رابطه با بازاریابی آموزش های لازم را دیده اند.

دیدگاه برخی از مدیران آن است که فعالیت های تجاری ارتباطی با خدمات درمانی ندارند و اساسا این دو مقوله را جدای از هم ارزیابی می کنند و حتی در میان مدیرانی که بازاریابی را پذیرفته اند درباره نرخ بازگشت سرمایه همواره نگرانی دارند به ویژه ان که سازمان های بهداشتی درمانی امروزه از اندازه گیری واقعی هزینه تهیه یک خدمت ویژه عاجر هستند و انالیز نمودن هرینه منفعت برای ان ها دشوار است.

بازاریابان به ندرت آنگونه که شایسته است از طرف مدیران حوزه سلامت ارج نهاده می شوند و تلاش های ایشان مدنظر قرار نمی گیرد و بازاریابی هنوز به عنوان یک امر مهم تلقی نمی شود و برای این دسته از مدیران تحمل بازاریابان به منظور ایجاد توان رقابت در دنیای مدرن امروز مستلزم پرداخت هزینه ای است که باید پرداخت شود.

تغییرات در محیط بهداشتی درمانی در ابعاد گوناگون، بازاریابی را بیش از پیش بارز و نمایان کرده است. خیلی از گرایشاتی که روی محیط بهداشتی درمانی اثر می گذارند به بازاریابی اشاره داشته و همه ترقی های اخیر در حوزه سلامت یک بعد بازاریابی هم دارند و هر چه میزان تلاقی میان سازمان های بهداشتی درمانی و محیط اطراف آن ها بیشتر باشد نقش بازاریابی هم نمایان تر می شود.

سازمان های بهداشتی درمانی ماهیتا صنعتی پویا هستند که نیازمند خلاقیت و نوآوری است و هنوز فرصت های زیادی از بازاریابی که در سایر سازمان های صنعتی شناخته شده است در حوزه سلامت کشف نشده باقی مانده است.


منبع: کتاب بازاریابی خدمات بیمارستان در نظام سلامت

بهبود کیفیت خدمات سلامت با شناخت دقیق عملکرد سیستم و استفاده از روش‌ها و ابزارهای مناسب علم مدیریت حاصل می‌شود. در وبسایت بهبود خدمات سلامت به مفاهیم و روش‌های مدیریتی در حوزه سلامت می‌پردازیم

۱ یک نظر

  1. آزاده پاسخ

    سلام خسته نباشید لطفا در مورد شاخصهای نام تجاری ( برند) در خدمات بیمارستانی اطلاعاتی بفرمایید و یا در صورت امکان منابعی برای مطالعه معرفی بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *