برنامه ارتباطات و مشارکت با ذی نفعان

همه پروژه های بهبود در بیمارستان که به منظور رسیدن به استانداردهای اعتباربخشی انجام می شوند با مشارکت و ارتباط با افراد و گروه هایی انجام می شود. تدوین برنامه ارتباطات موثر و جلب مشارکت (Communication and Engagement Plan) خوب می تواند سرنوشت پروژه بهبود را تغییر دهد.

[box type=”error” align=”aligncenter” ]دلیل اصلی شکست بسیاری از پروژه های بهبود در بیمارستان را می توان عدم توجه کافی به جلب مشارکت و ضعف در ارتباط با ذی نفعان دانست.[/box]

قبل از تدوین برنامه ارتباطات و مشارکت باید ذی نفعان پروژه شما مشخص و نقش و اهمیت هر کدام روشن شود. این که چه انتظاری از افراد و گروه ها داریم و نحوه مشارکت آن ها در پروژه ما چگونه است. باید مشخص شود که به عنوان مثال آقای الف به عنوان مدیر بخش ب در بیمارستان فقط باید از تغییرات و برنامه های ما مطلع باشد یا نیاز به حمایت جدی او داریم.

بعد از تعیین افراد و گروه های مورد نظر در برنامه ارتباطات و مشارکت باید مشخص کنید که از چه کانال ها و مسیرهایی استفاده خواهید کرد. مثلا نیاز به جلسه وجود دارد یا ارسال یک نامه اطلاع رسانی کفایت می کند.

تعدادی از پرکاربردترین روش ها و مسیرهای ارتباطی:

  • نامه
  • برگزاری جلسه
  • ایمیل
  • خبرنامه
  • پوستر

مسلما روش حضوری و رودررو موثرترین راه مشارکت است. باید مطمئن شوید که اقدامات لازم در ارتباط با مهم ترین ذی نفعان را انجام داده اید. در برنامه خودتان مشخص کنید که در کدام مرحله از پروژه بهبود نیاز به ارتباط با ذی نفعان است. برخی از ذی نفعان فقط لازم است در ابتدا و انتهای پروژه بهبود در جریان قرار گیرند. برخی دیگر باید مشارکت بیشتری داشته باشند و در طول برنامه به طور جدی از پیشرفت پروژه مطلع باشند.

[box type=”success” align=”aligncenter” ]استفاده از برنامه ارتباطات و مشارکت به ما کمک می کند تا در زمان مناسب با ذی نفعان پروژه بهبود در بیمارستان ارتباط داشته باشیم و آن ها را در جریان برنامه ها قرار دهیم[/box]

بهبود کیفیت خدمات سلامت با شناخت دقیق عملکرد سیستم و استفاده از روش‌ها و ابزارهای مناسب علم مدیریت حاصل می‌شود. در وبسایت بهبود خدمات سلامت به مفاهیم و روش‌های مدیریتی در حوزه سلامت می‌پردازیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *