در بیمارستان فرایندهای بسیاری جریان دارد که البته خیلی از آن ها بسیار پیچیده هستند و در عین حال حیاتی و با مشارکت گروه هایی با تخصص مختلف انجام می شوند
[box type=”shadow” align=”aligncenter” ]فرایندهای معتبر آن دسته از فرایندها هستند که می توانیم به آن ها اعتماد داشته باشیم که با احتمال بالایی به نتیجه مورد انتظار می رسند. [/box]
بررسی میزان نتیجه بخش بودن فرایندها و میزان اعتبار آن ها یکی از مسئولیت های مهم تیم های بهبود کیفیت در بیمارستان است.

برای ایجاد فرایندهای معتبر و قابل اتکا سه مرحله زیر باید طی شود:
۱٫ توافق جمعی: روش درست انجام کارها باید در قدم اول مشخص شود و این کار باید توسط یک گروه مناسب و توافق آن ها صورت گیرد. آن چه ما را مطمئن می کند که یک کار به درستی انجام می شود رسیدن به توافق گروهی درباره آن است.

۲٫ اندازه گیری میزان اعتبار یک فرایند
تعداد دفعاتی که یک فرایند درست انجام شده و به نتیجه می رسد نشان دهنده میزان اعتبار آن است. به عنوان مثال اگر فرایند در دو مورد به نتیجه نرسد اعتبار آن فرایند ۹۸% است.

روش تعیین سطح اعتبار فرایند:
الف. سطح اعتبار پایه: ۸۰ تا ۹۰% موفقیت (یک یا دو عدم موفقیت در ۱۰ مورد)
ب. سطح اعتبار استاندارد: حداکثر ۲ مورد عدم موفقیت در هر ۱۰۰ دفعه ای که فرایند انجام می شود
ج. سطح اعتبار بالا: حداکثر ۵ مورد عدم موفقیت در هر ۱۰۰۰ دفعه ای که فرایند انجام می شود
د. سطح اعتبار عالی: حداکثر ۵ مورد عدم موفقیت در هر ۱۰۰۰۰ دفعه ای که فرایند انجام می شود

۳٫ بهبود فرایند
فرایند همواره باید بهبود یابد تا اعتبار آن افزایش یابد ولی مسلما این کار به صورت دفعی نتیجه نمی دهد بلکه باید به تدریج و مداوم انجام شود.

بهبود کیفیت خدمات سلامت با شناخت دقیق عملکرد سیستم و استفاده از روش‌ها و ابزارهای مناسب علم مدیریت حاصل می‌شود. در وبسایت بهبود خدمات سلامت به مفاهیم و روش‌های مدیریتی در حوزه سلامت می‌پردازیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *