بهبود کیفیت از جمله واژه هایی است که زیاد استفاده می شود اما شاید تا کنون تعریف دقیق و درستی از آن ارائه نشده است.

[box type=”shadow” align=”aligncenter” ]بهبود کیفیت به اقدامات سیستماتیک و مداومی که منحر به بهبود قابل اندازه گیری در خدمات سلامت و وضعیت سلامتی دریافت کنندگان (بیماران) می شود گفته می شود. به عبارت دیگر بهبود کیفیت یک رویکرد رسمی به تحلیل عملکرد و وضعیت و تلاش برای بهبود آن است.[/box]

برای بهبود کیفیت در خدمات سلامت روش ها و مدل های مختلفی ارائه شده است که به احتمال زیاد نام آن ها را شنیده اید:

  1. چرخه PDCA
  2. شش سیگما
  3. مدیریت کیفیت جامع
  4. کایزن
  5. مدل EFQM
  6. مدل حاکمیت بالینی

هر کدام از این مدل ها متناسب با فلسفه خودشان می توانند در بخش سلامت هم استفاده شوند

بهبود کیفیت خدمات سلامت با شناخت دقیق عملکرد سیستم و استفاده از روش‌ها و ابزارهای مناسب علم مدیریت حاصل می‌شود. در وبسایت بهبود خدمات سلامت به مفاهیم و روش‌های مدیریتی در حوزه سلامت می‌پردازیم

۱ یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *