۷ محدودیت بازاریابان در بخش سلامت

بازاریابانی که از سایر صنایع وارد حیطه سلامت می شوند بسیار متعجب می شوند زیرا دسترسی آنان به منابع و استعدادهایی که در بیرون از حوزه سلامت داشتند در حوزه سلامت بسیار محدود می شود زیرا ساختار و ویژگی های حوزه سلامت و تازگی ورود بازاریابی در عرصه سلامت از دلایل محدودیت ها و تفاوت های بازاریابی این حوزه با سایر حوزه های صنعتی است. در ادامه به ۷ مورد از  محدودیت های بازاریابان در حوزه سلامت اشاره می شود.

۱٫ تکنیک های بازاریابی
تکنیک های بازاریابی در حوزه سلامت بر خلاف استانداردهای سایر حوزه های صنعتی بسیار محدود است و تکنیک های مورد عمل در سایر صنایع نمی تواند در این حوزه کاربرد داشته باشد چون ماهیت ارائه ارائه خدمات و دریافت کننده خدمات در این عرصه با سایر حوزه ها تفاوت ماهوی داشته و شاید بهتر بگوییم سایر حوزه های صنعتی نوعا یک بنگاه اقتصادی هستند که در کنارش نقش اجتماعی ایفا می کنند ولی حوزه بهداشت و درمان ذاتا یک بنگاه اجتماعی است.

۲٫ داده های صنعتی
در بسیاری از صنایع داده ها و اطلاعات متنوعی وجود دارد که مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد تا اطلاعات مناسب برای استفاده در دسترس بازاریابان قرار گیرد که از آنان به عنوان اقناع مشتریان استفاده بهینه شود. ماهیت طبیعی این سازمان ها خدماتی و غیرفرایندی است. معمولا ممنوعیت قانونی جهت استفاده از داده ها و اطلاعات بیماران وجود دارد.

۳٫ شرح واضح تولیدات
مدیران و مسئولان سلامت عادت نکرده اند که نسبت به تعریف محصولات اقدام کنند اصولا تفکرات به صورت کمی نیست و بازاریابان باید مجددا به تشریح این خدمات متعدد و نامنظم به عنوان اهداف پیشرو تبلیغی بپردازند.

۴٫ منابع روتین و عادی
بازاریابان توقع دسترسی و حمایت از بودجه تبلیغاتی و منابع تحقیقاتی و همچنین سایر منایع متنوع از قبیل اعتبارات کارمندی برای اقدامات بازاریابی دارند غافل از ان که این منابع در سازمان های بهداشتی و درمانی به راحتی در دسترس نبوده و احتمالا باید بازاریابان برای تهیه این منابع پیشگام شوند.

۵٫ تصور مشتریان
به علت محدودیت و کمبود داده های صنعت بازاریابی در عرصه بهداشت و درمان؛ بازاریابان در رابطه با گرو ه های هدف سازمان احتمالا با کمبود این داده ها مواجه خواهند شد و به علت اهمیت شبکه های ارجاعی بسیاری از صنایع بهداشتی درمانی تاکیدی روی شناخت ویژگی های شخصیتی مشتریان ندارند شاید علت این امر منع قانونی در این عرصه باشد.

۶٫ اندازه گیری روشن و سریع داده ها
اثربخشی بسیاری از ابتکارات بازاریابی با استفاده از تکنیک های استاندارد به راحتی قابل ارزشیابی می باشد در حالی که در حوزه سلامت بر خلاف سایر صنایع به سختی رخ می دهد.

۷٫ حق شناسی
تا زمانی که بازاریابی به عنوان یک امر ناخوشایند ولی ضروری مدنظر مدیران قرار بگیرد جای تعجب نیست که بازاریابان بهداشتی درمانی آن طور که باید مورد سپاسگذاری قرار نگیرند. گاها مدیران بهداشت و درمان فعالیت های بازاریابان را در مسیر انحراف از فعالیت های اصلی سازمان در نظر می گیرند.

[divider]

منبع: کتاب بازاریابی خدمات بیمارستان در نظام سلامت

بهبود کیفیت خدمات سلامت با شناخت دقیق عملکرد سیستم و استفاده از روش‌ها و ابزارهای مناسب علم مدیریت حاصل می‌شود. در وبسایت بهبود خدمات سلامت به مفاهیم و روش‌های مدیریتی در حوزه سلامت می‌پردازیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *