پنج گام تا خدمات سلامت ایمن تر

۵ گام تا خدمات سلامت ایمن تر

ایمنی بیمار یکی از اولویت ها و چالش های مهم خدمات سلامت است. در سال ۱۹۹۹ گزارش انستیتو پزشکی آمریکا (IOM) برآورد کرد که سالانه ۴۴۰۰۰ تا ۹۸۰۰۰ نفر در بیمارستان های آمریکا در اثر عدم رعایت ایمنی بیماران جان خود را از دست می دهند.

برای ارائه خدمات ایمن تر مجموعه سوالاتی که باید مورد نظر بیماران باشد و بیمارستان ها هم به آن ها دقت داشته باشند ارائه شده است. این مجموعه سوالات توسط وزارت سلامت آمریکا با همکاری انجمن عفونت های بیمارستانی و انجمن پزشکی آمریکا تدوین شده اند.

۱٫ اگر نگران هستید یا درباره چیزی تردید دارید، سوال بپرسید.

سوال بپرسید و مطئمن شوید جواب هایی که دریافت می کنید را فهمیده اید. پزشکی را انتخاب کنید که با او احساس راحتی می کنید. از اعضای خانواده یا دوستان بخواهید که با شما همراه شوند و به شما در سوال پرسیدن و فهمیدن جواب ها کمک کنند.

۲٫ فهرستی از داروهایی که مصرف می کنید تهیه کنید و همراه داشته باشید

حتی داروهایی که نیاز به نسخه ندارند را به خاطر داشته باشید. به تیم درمانی درباره هر نوع حساسیت دارویی که دارید صحبت کنید. دستور مصرف همه داروها را با دقت مطالعه کنید. مطمئن شوید که داروهای شما همان داروهای مورد نظر پزشکتان است و نحوه مصرف آن را می دانید. اگر داروهایی که از داروخانه دریافت می کنید ناآشنا هستند حتما از مسئول داروخانه درباره داروها بپرسید.

۳٫ نتیجه هر آزمایش یا اقدامی که برای شما انجام می شود را بگیرید.

بپرسید که چگونه و چه وقت می توانید جواب آزمایش یا نتیجه اقدامات درمانی را دریافت کنید. اگر جواب را در زمان مورد انتظار دریافت نگردید تصور نکنید نتیجه آن خوب بوده است. از پزشک و تیم درمانی نتیجه را جویا شوید. بپرسید که نتیجه به دست آمده چه تاثیری در روند درمان شما دارد.

۴٫ با پزشکتان درباره بیمارستانی که مناسب درمان شما است صحبت کنید.

اگر به چند مرکز درمانی دسترسی دارید از پزشکتان درباره مورد مناسب تر مشورت کنید. موقعی که بیمارستان را ترک می کنید مطمئن شوید که دستورالعمل پیگیری بیماری را فهمیده اید.

۵٫ اگر نیاز به جراحی دارید مطمئن شوید که آنچه قرار است اتفاق بیفتد را خوب فهمیده اید.

در مواردی که نیاز به جراحی دارید پاسخ سوالات زیر را جویا شوید:

  • وقتی در بیمارستان بستری هستم چه کسی خدمات مربوط به من را مدیریت می کند؟
  • دقیقا چه کاری باید انجام دهم؟
  • جراحی چه قدر طول می کشد؟
  • بعد از جراحی چه اتفاقی می افتد؟
  • در دوره ریکاوری و بهبود چه حالی خواهم داشت؟

پنج گام تا خدمات سلامت ایمن تر

پنج گام تا خدمات سلامت ایمن تر

بهبود کیفیت خدمات سلامت با شناخت دقیق عملکرد سیستم و استفاده از روش‌ها و ابزارهای مناسب علم مدیریت حاصل می‌شود. در وبسایت بهبود خدمات سلامت به مفاهیم و روش‌های مدیریتی در حوزه سلامت می‌پردازیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *