فرهنگ ایمنی بیمار

۴ جزء کلیدی فرهنگ ایمنی بیمار

فرهنگ ایمنی بیمار یعنی فضایی که ایمنی در آن امری پذیرفته شده است و رفتار افراد آن را تقویت می کند. ممکن است به نظر برسد اگر در بیمارستان سیستم گزارش خطا وجود داشته باشد و دستورالعملی برای آن تدوین شده باشد قاعدتا به بهبود ایمنی بیمار کمک خواهد کرد اما تجربه بسیاری از بیمارستان ها نشان می دهد که ایجاد زیرساخت های سخت افزاری مثل پروتکل گزارش دهی حوادث ناخواسته و یا صندوق گزارش دهی در مقایسه با ایجاد روحیه و فضای به کارگیری این سیستم ها بسیار ساده تر است. مدیران بیمارستان در مسیر تقویت ایمنی بیمار باید نخست درک درستی از وضعیت فرهنگی موجود داشته باشند و با شناخت ابعاد فرهنگی ایمنی بیمار درک همه جانبه ای از این موضوع کسب کنند. در ادامه به ۴ جزء مهم فرهنگ ایمنی بیمار اشاره می کنیم.

۱٫ فرهنگ فضای باز و آزاد (Open culture)
برای کارکنان بیمارستان صحبت با همکاران و مدیران درمورد موضوعات ایمنی بیمار و حوادث ناخواسته رخ داده ساده و راحت است و کسی نگران پیامد صحبت های خودش نیست. مشکل فرهنگی امروز بیمارستان ها عدم وجود فضای صحبت و همفکری درباره خطاها است که باعث شده خطاها تبدیل به تابو شوند.

۲٫ فرهنگ انصاف (Just culture)
وقتی رویداد ناخواسته ای رخ می دهد و ایمنی بیمار به خطر می افتد با کارکنان، بیماران و همراهان عادلانه و منصفانه برخورد می شود. در این موارد اگر فرهنگ انصاف وجود نداشته باشد گزینه اول مدیران مقصر دانستن افراد و تنبیه ایشان است که اثرات بسیار مخربی بر فرهنگ بیمارستان خواهد گذاشت.

۳٫ فرهنگ گزارش کردن (Reporting culture)
کارکنان به سیستم گزارش دهی حوادث ناخواسته ای که در بیمارستان وجود دارد اعتماد دارند و از آن برای گزارش نمودن حوادث ناخواسته و موارد مرتبط با ایمنی بیمار استفاده می کنند. موانع گزارش شدن حوادث به طور مرتب شناسایی و مرتفع می شوند. وقتی کارکنان حوادثی را گزارش می کنند سرزنش و تنبیه نمی شوند بلکه پاسخ های سازنده ای به گزارش های آن ها داده می شود تا مانع بروز حوادث مشابه شود. کار با سیستم گزارش دهی حوادث ناخواسته ساده است و پیچیدگی ندارد و به ایمنی بیمار کمک زیادی می کند

۴٫ فرهنگ یادگیری (Learning culture)
بیمارستان متعهد به یادگیری از موضوعات و حوادث ایمنی بیمار است و کارکنان در ارتباط و مشارکت با یکدیگر از حوادث درس می گیرند. درس گرفتن از حوادث به بیمارستان کمک می کند که حوادث مشابه در آینده تکرار نشوند و پس از یک بازه زمانی منطقی بیمارستان در زمینه ایمنی بیمار بالغ می شود.

یکی از ابزارهای کاربردی برای سنجش وضعیت فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان «چارچوب ایمنی بیمار منچستر» است که ۱۰ بعد فرهنگ ایمنی بیمار را مورد بررسی قرار می دهد برای تهیه آن می توانید اینجا کلیک کنید

بهبود کیفیت خدمات سلامت با شناخت دقیق عملکرد سیستم و استفاده از روش‌ها و ابزارهای مناسب علم مدیریت حاصل می‌شود. در وبسایت بهبود خدمات سلامت به مفاهیم و روش‌های مدیریتی در حوزه سلامت می‌پردازیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *