20 توصیه به بیماران برای پیشگیری از خطاهای پزشکی

۲۰ توصیه به بیماران برای پیشگیری از خطاهای پزشکی

خطاهای پزشکی در همه جای سیستم سلامت می تواند اتفاق بیفتد: در بیمارستان ها، درمانگاه ها، مراکز جراحی، مطب پزشکان، داروخانه ها و حتی در منزل بیماران. خطاها در زمینه داروها، جراحی، تشخیص، تجهیزات پزشکی یا گزارش آزمایش ها ممکن است رخ بدهد. بسیاری از خطاها ناشی از پیچیدگی سیستم خدمات سلامت هستند اما عدم وجود ارتباط موثر میان پزشک و بیمار در بسیاری از موارد اتفاق می افتد و قابل پیشگیری است. توصیه های ارائه شده در این مطلب به حفظ ایمنی شما کمک زیادی می کند.

مهم ترین روش پیشگیری از خطاهای پزشکی تبدیل شدن بیمار به عضو فعال تیم درمانی است. این یعنی در تصمیمات مربوط به سلامت خودتان مشارکت فعال داشته باشید. تحقیقات نشان می دهد بیمارانی که بیشتر در درمان خودشان مشارکت داشته اند به نتایج بهتری رسیده اند.

داروها
۱٫ مطمئن شوید که همه پزشکان شما از داروهایی که مصرف می کنید اعم از داروهای تجویزی و داورهای بدون نیاز به تجویز پزشک، مکمل های غذایی مانند ویتامین ها و گیاهان دارویی مطلع هستند

۲٫ در زمان ویزیت همه داروها و مکمل های خودتان را همراه داشته باشید تا پزشک با اطلاع کامل از سوابق شما تصمیم گیری نماید

۳٫ مطمئن شوید که پزشک معالجتان از حساسیت های دارویی و واکنش های بدنی شما مطلع است تا داوریی که موجب آسیب شما می شود تجویز نکند

۴٫ وقتی پزشک برایتان دارو می نویسد مطمئن شوید که می توانید نسخه را بخوانید چون اگر دست خط پزشک ناخوانا باشد داروساز در داروخانه هم به درستی نمی تواند آن را بخواند

۵٫ درباره داروهایی که برای شما تجویز شده است از پزشکتان سوال کنید و از ایشان بخواهید توضیحات قابل فهمی برایتان ارائه کند

۶٫ وقتی داروها را از داروخانه دریافت می کنید از مسئول داروخانه بپرسید که آیا پزشک من این دارو را تجویز کرده است

۷٫ اگر هر گونه سوالی درباره داروها یا برچسب آن ها دارید حتما از مسئول داروخانه بپرسید

۸٫ از مسئول داروخانه درباره نحوه اندازه گرفتن (تعیین حجم) داروهای مایع بپرسید تا کمتر یا بیشتر از حد لازم مصرف نکنید

۹٫ اگر داروهای شما اثرات جانبی و ناخواسته ای دارد از مسئول داروخانه اطلاعات مکتوبی در این خصوص دریافت کنید

اقامت در بیمارستان

۱۰٫ هنگام اقامت در بیمارستان به یاد داشته باشید که از همه ارائه کنندگان خدمات قبل از تماس بخواهید دستهای خودشان را بشویند چون شستشوی دست مهمترین روش جلوگیری از سرایت عفونت های بیمارستانی به حساب می آید

۱۱٫ موقع ترخیص از بیمارستان از پزشکتان بخواهید توضیحات لازم درباره برنامه درمانی و پیگیری های لازم را به شما بدهد

جراحی

۱۲٫ اگر قرار است جراحی داشته باشید مطمئن شوید که خودتان، پزشکتان و جراحتان همگی درباره آنچه قرار است انجام شود مطمئن هستید

۱۳٫ اگر امکان انتخاب وجود دارد بیمارستانی را انتخاب کنید که بیماران زیادی در آن جراحی مشابه شما انجام می دهند

سایر موارد

۱۴٫ اگر سوالی دارید یا موضوعی باعث نگرانی شما شده است حتما مطرح کنید این حق شما است

۱۵٫ مطمئن شوید که پزشک خودتان یا فرد دیگری خدماتی که به شما ارائه می شود را هماهنگ می کند

۱۶٫ مطمئن شوید که همه پزشکان در جریان اطلاعات مهم درباره وضعیت سلامت شما هستند

۱۷٫ هنگام ویزیت پزشک از یکی از اعضای خانواده یا دوستان خودتان بخواهید همراه شما باشند

۱۸٫ به یاد داشته باشید که «بیشتر» همیشه به معنای بهتر نیست. آزمایش ها یا عمل های درمانی در موارد لازم کمک کننده هستند وگرنه استفاده نکردن از آن ها بهتر است

۱۹٫ اگر آزمایشی داشته اید حتما بپرسید که چه زمانی و چگونه می توانید جواب آن را بگیرید

۲۰٫ با پرسیدن از پزشک یا پرستار درباره وضعیت سلامتی و روش درمان خودتان اطلاعات کسب کنید


منبع: Agency for Healthcare Research and Quality

بهبود کیفیت خدمات سلامت با شناخت دقیق عملکرد سیستم و استفاده از روش‌ها و ابزارهای مناسب علم مدیریت حاصل می‌شود. در وبسایت بهبود خدمات سلامت به مفاهیم و روش‌های مدیریتی در حوزه سلامت می‌پردازیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *