معنی اتلاف و هدر رفتن در فرایندهای بیمارستانی چیست؟

از جمله زمینه های قابل بهبود در بیمارستان ها پرداختن به بهبود فرایندها است. با توجه به این که بسیاری از فرایندهای بیمارستانی سال های سال دست نخورده باقی می مانند در نتیجه لزوم توجه به بازبینی فرایندها برای افزایش کارایی و کاهش اتلاف وجود دارد. اما اتلاف در فرایندها چه معنایی دارد و چگونه اتفاق می افتد. در این نوشتار با انواع اتلاف و مثال های آن ها آشنا می شویم.

آشنا
۱٫ اتلاف انتظار:  اتلاف ناشی از انتظار خدمات، کالا و یا کارکنان در محیط کار

مثال:

•    انتظار جهت دریافت سوابق
•    انتظار جهت تخصیص وقت
•    زمان معطلی برای دریافت امضاء
•    سیکل طولانی عقد قرارداد
•    بازیابی اطلاعات از بایگانی

آشنا
۲ اتلاف جابجایی:    اتلاف ناشی از حمل و نقل وسایل، تجهیزات و ارباب رجوع

مثال:

•    رفت و آمدهای حاصل از بروکراسی اداری
•    ارائه خدمات به صورت مرکزی
•    جابجایی فرم های کاری

آشنا

۳  اتلاف حرکت:    اتلاف ناشی از حرکت ها و رفت و آمدهای  بی مورد کارکنان

مثال:

•    جستجوی سوابق ارباب جوع، گزارشات و فرم-های کاغذی
•    طولانی بودن مسیرها به خاطر چیدمان اتاق¬ها
•    عدم وجود پرینتر در محل صدور احکام
•    رفت و آمد بین اتاق کپی و دفتر
•    گشتن به دنبال فرم هایی که در محل خود نگهداری نشده اند.

آشنا

۴ اتلاف در فرایند و نوع روش کار:    اتلاف ناشی از فرایند و نوع روش کار

مثال:

•    سیستم های کاغذی (کاغذبازی)
•    روش های کاری ناکارآمد
•    چند مرحله ثبت نام(پذیرش)
•    اخذ امضاهای بی مورد

آشنا

۵ اتلاف ناشی از خطاها:    اتلاف ناشی از لزوم به دوباره کاری خدمات و یا اصلاح آنها

مثال:

•    اشتباه در انجام امور
•    طراحی خدماتی که با نیاز ارباب رجوع انطباق ندارد
•    تکمیل فرم های ناقص، نادرست
•    ورود اشتباه اطلاعات

آشنا

۶ اتلاف ناشی از خدمات بیش از نیاز:    اتلاف ناشی از ارائه خدمات بیش از حد مورد نیاز

مثال:

•    ارائه خدماتی که ارزشی برای مراجعه کننده ایجاد نمی کند.
•    تحقیق و ارائه خدمات یا اطلاعاتی که مراجعه کننده به آن نیازی ندارد، مثل سطح بالایی از تشریفات
•    پرینت گزارشات و نتایجی که کاربردی ندارد.

 

هنگام مطالعه فرایندها توجه به انواع اتلاف می تواند در اصلاح فرایندها کمک زیادی بکند.

[divider]

برگرفته از کتاب ده گام طلایی در اعتباربخشی بیمارستانی

بهبود کیفیت خدمات سلامت با شناخت دقیق عملکرد سیستم و استفاده از روش‌ها و ابزارهای مناسب علم مدیریت حاصل می‌شود. در وبسایت بهبود خدمات سلامت به مفاهیم و روش‌های مدیریتی در حوزه سلامت می‌پردازیم

۳ یک نظر

  1. shahanznasiri پاسخ

    سلام و بی نهایت ممنون بابت مطالب بسیار خوب و مفیدی که قرار میدید. می خواستم خواهش کنم اگر پی دی اف کتاب ده گام طلایی اعتباربخشی بیمارستانی رو دارید، لطفا برای بنده ایمیل بفرمایید. ممنون میشم. ایمیل بنده هست: shahnaznasiri@yahoo.com

    1. حامد دهنوی نویسنده ارسال پاسخ

      سلام نسخه چاپی کتاب ۱۰ گام طلایی اعتباربخشی هم اکنون برای تهیه در دسترس قرار دارد و برای تهیه آن می توانید با مرکز پخش کتاب تماس بگیرید
      موفق باشید

  2. دانشجو پاسخ

    سلام
    عذر میخام بنده در دسته بندی دیگری از اتلاف منابع طبق تفکر ناب، تعداد طبقه های این دسته رو ۷ مورد مشاهده کردم. سوالم اینکه این دو مطلب از یک کتابن؟ ۶ دسته ای که شما آوردید مشابه با تفکر ناب هست با یک طبقه بیشتر
    درصورت امکان سه صفحه آخر کتاب رو به صورت عکس قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *