زمان انتظار در بیمارستان

چند توصیه برای کاهش زمان انتظار و تاخیر خدمات

انتظار و تأخیر پدیده‌های اجتناب‌ناپذیر در خدمات سلامت نیستند. وجود آن‌ها نشانه‌های سیستمی است که ضعیف طراحی شده و باعث اضطراب بیماران و کارکنان می‌شود ضمن این که هزینه‌ها را هم افزایش می‌دهد.

چند توصیه برای کاهش زمان انتظار و تاخیر در ارائه خدمات بیمارستان:

  • هنگام شروع شیفت کاری از وجود تمامی ملزومات، تجهیزات و افراد مطمئن شوید و قبل از شروع کار یک جلسه هماهنگی ترتیب دهید.
    تعداد تحویل‌ها را کاهش دهید تا از تأخیر انتظارهای احتمالی کاسته شود.
  • سعی کنید تا حد امکان کارها را به طور همزمان انجام دهید. بسیاری از فرآیندهای خدمات درمانی طوری طراحی شده اند که باید قدم به قدم و پشت سر هم انجام شوند یعنی تا قدم اول انجام نشده قدم دوم شروع نمی‎شود. از همان ابتدا که بیمار بستری می‌شود می‌توانید برای ترخیص آن برنامه‌ریزی لازم را انجام دهید.
  • از جمع کردن و انجام یک دفعه کارها جلوگیری کنید. زمانی که کاری می‌رسد همان موقع انجامش دهید و منتظر نمانید که درخواست‌های یک روز جمع شود و سپس انجامشان دهید.
  • محل فیزیکی مراحل فرایند را نزدیک به هم در نظر بگیرید تا کارها با سرعت و به صورت بهینه انجام شوند. محل انجام آزمایش‌ها را در نزدیکی بخش سرپایی قرار دهید تا امکان دریافت سریع جواب آزمایش‌ها و ارائه به بخش‌های مربوطه ایجاد شود.
  • در مدیریت فرایندها و انجام کارها به جای کشیدن از روش هل دادن استفاده کنید. مسئولیت انتقال بیمار از یک مرحله به مرحله دیگر به عهده مسئول مرحله اول است نه مرحله دوم (پذیرنده) و آنها باید بیمار را به مرحله بعدی منتقل کنند. به عنوان مثال پزشک موارد فوری را به بخش سرطان ارجاع می‌دهد و بخش سرطان موارد نیازمند آزمایش را به بخش رادیوترابی ارجاع می‌دهد. مشکلی که ایجاد می‌شود این است که هر زمان بیمار به گلوگاه برخورد کند متوقف می‌شود و باید برای این نقاط فکری کرد.

[divider]

منبع: کتاب مهارت های بهبود کیفیت خدمات سلامت

بهبود کیفیت خدمات سلامت با شناخت دقیق عملکرد سیستم و استفاده از روش‌ها و ابزارهای مناسب علم مدیریت حاصل می‌شود. در وبسایت بهبود خدمات سلامت به مفاهیم و روش‌های مدیریتی در حوزه سلامت می‌پردازیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *