انتظار و تأخیر پدیدههای اجتنابناپذیر در خدمات سلامت نیستند. وجود آنها نشانههای سیستمی است که ضعیف طراحی شده و باعث اضطراب بیماران و کارکنان میشود ضمن این که هزینهها را هم افزایش میدهد.
چند توصیه برای کاهش زمان انتظار و تاخیر در ارائه خدمات بیمارستان:
- هنگام شروع شیفت کاری از وجود تمامی ملزومات، تجهیزات و افراد مطمئن شوید و قبل از شروع کار یک جلسه هماهنگی ترتیب دهید.
تعداد تحویلها را کاهش دهید تا از تأخیر انتظارهای احتمالی کاسته شود. - سعی کنید تا حد امکان کارها را به طور همزمان انجام دهید. بسیاری از فرآیندهای خدمات درمانی طوری طراحی شده اند که باید قدم به قدم و پشت سر هم انجام شوند یعنی تا قدم اول انجام نشده قدم دوم شروع نمیشود. از همان ابتدا که بیمار بستری میشود میتوانید برای ترخیص آن برنامهریزی لازم را انجام دهید.
- از جمع کردن و انجام یک دفعه کارها جلوگیری کنید. زمانی که کاری میرسد همان موقع انجامش دهید و منتظر نمانید که درخواستهای یک روز جمع شود و سپس انجامشان دهید.
- محل فیزیکی مراحل فرایند را نزدیک به هم در نظر بگیرید تا کارها با سرعت و به صورت بهینه انجام شوند. محل انجام آزمایشها را در نزدیکی بخش سرپایی قرار دهید تا امکان دریافت سریع جواب آزمایشها و ارائه به بخشهای مربوطه ایجاد شود.
- در مدیریت فرایندها و انجام کارها به جای کشیدن از روش هل دادن استفاده کنید. مسئولیت انتقال بیمار از یک مرحله به مرحله دیگر به عهده مسئول مرحله اول است نه مرحله دوم (پذیرنده) و آنها باید بیمار را به مرحله بعدی منتقل کنند. به عنوان مثال پزشک موارد فوری را به بخش سرطان ارجاع میدهد و بخش سرطان موارد نیازمند آزمایش را به بخش رادیوترابی ارجاع میدهد. مشکلی که ایجاد میشود این است که هر زمان بیمار به گلوگاه برخورد کند متوقف میشود و باید برای این نقاط فکری کرد.
[divider]
منبع: کتاب مهارت های بهبود کیفیت خدمات سلامت
دیدگاهتان را بنویسید