ترخیص با رضایت شخصی

ترخیص با رضایت شخصی بیماران و مواجهه با آن در بیمارستان

وقتی بیمار پیش از تکمیل دوره درمان بیمارستان را ترک کند گفته می شود که ترخیص با رضایت شخصی (Self Discharge) اتفاق افتاده است. در این موارد هر چند نمی توان از خروج بیمار جلوگیری کرد ولی باید مطمئن شویم بیمار با حداقل مشکل از بیمارستان خارج می شود. یعنی باید بیمار کاملا در مورد مشکلات خروج پیش از موعد توجیه شود. در مطالعاتی که در کشورهای مختلف انجام شده میزان ترخیص با رضایت شخصی از ۱٫۷% تا ۴% گزارش شده است. این رویداد به ترتیب در بخشهای جراحی، ارتوپدی، عفونی ، اورژانس ،مردان ، زنان و زایمان و اطفال شایعتر است. مردان جوان و زنان باردار بیشتر رضایت می دهند، در ماههای خاص سال مثل ایام عید و یا مسابقات فوتبال و در بیماران الکلی معتاد و اسکیزوفرن بیشتر وجود دارد.

ترخیص با رضایت شخصی چه مشکلاتی به وجود می آورد؟

۱٫ برای بیمار عوارض ایجاد می کند که گاه برگشت ناپذیر است.

۲٫ احتمال باز گشت با عوارض شدیدتر ۲۵% است در حالی که در حالت معمول این احتمال ۱۰تا۲۰% است.

۳٫ مشکلات اخلاقی و حقوقی بدنبال دارد.

۴٫ وقتی موارد آن زیاد شود مشکلات مدیریتی در بیمارستان به وجود می آورد

۵٫ هزینه های زیادی به سیستم تحمیل می کند.

چه عواملی منجر به ترخیص با رضایت شخصی می شود؟

عوامل مربوط به بیمار:

• عدم شناخت صحیح از بیماری و فرآیند درمان

• عدم اعتماد به بیمارستان

• بهبودی نسبی پس از دریافت بخشی از درمان

• ترس از بیمارستان بدلیل خاطراتی مثل مرگ یکی از اطرافیان در بیمارستان

• تجربه بد قبلی خود یا یکی از نزدیکان

• مشکلات مالی

• مشکلات روانی ناشی از بستری مثل افسردگی و…

• انتظارات بیش از حد از تیم درمان برای رسیدگی دائم

• نگرانی خانواده و فشار آنها

• شرکت در مراسم خاص مثل عروسی و…

• اعتیاد

عوامل مربوط به بیمارستان:

• محیط نامناسب بیمارستان

• توان و آگاهی کادر بیمارستان

• نحوه برخورد کارکنان

• کیفیت خدمات خصوصا خدمات غیر بالینی مثل غذا و…

• وضعیت امکانات رفاهی بیمارستان

• تاخیر طولانی در تشخیص یا درمان مثل کنسل شدن عمل و…

روش های کاهش ترخیص با رضایت شخصی کدامند؟

• بررسی وشناخت مشکل

• اصلاح فرآیندها

• آموزش کارکنان

• اطلاع رسانی مناسب به بیمار و همراهان

• خطرات و عوارض احتمالی را به بیمار توضیح داد.

• اطلاعات مربوط به علل تمایل به ترخیص ثبت شود

• برای منصرف نمودن بیمار تلاش شود

• رضایت نامه اخذ شود

• نکات مهم ادامه درمان به بیمار تفهیم شود

• داروهای لازم تجویز شود

• برای مراجعه در صورت لزوم بیمار را راهنمایی کنیم

• ارائه خلاصه اطلاعات مکتوب در صورت لزوم

بهبود کیفیت خدمات سلامت با شناخت دقیق عملکرد سیستم و استفاده از روش‌ها و ابزارهای مناسب علم مدیریت حاصل می‌شود. در وبسایت بهبود خدمات سلامت به مفاهیم و روش‌های مدیریتی در حوزه سلامت می‌پردازیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *