نقش فناوری اطلاعات در خدمات سلامت باید پررنگ تر شود

در حالی که بسیاری از صنایع با بهره گیری از فناوری اطلاعات توانسته اند تجربه مشتریان از خدمات خودشان را مطلوب تر کنند؛ حوزه خدمات سلامت هنوز نتوانسته است بسترهای مناسبی در این زمینه به وجود بیاورد. به عنوان مثال صنعت بانکداری امروزه بر اساس فناوری اطلاعات در قالب بانکداری اینترنتی امکان انجام بسیار از امور مالی و بانکی را برای مشتریان فراهم آورده است و روز به روز دامنه این خدمات گسترده تر می شود.

اما در بخش سلامت با وجود احتیاج فراوانی که به این امکانات وجود دارد هنوز فاصله زیادی تا برآوردن حداقل نیازهای بیماران وجود دارد. وجود مشکلاتی در این زمینه، الزام بهره گیری از خدمات فناوری اطلاعات را بیشتر می کند از جمله این که:

۱٫ تقریبا ۵۰ درصد از سوابق پزشکی بیماران که اطلاعات آن ها برای ارائه خدمات لازم است در مواقع نیاز در دسترس نیستند.

۲٫ ۲۵ درصد از بیماران اشاره کرده اند که پزشکان برای تشخیص درست بیماری مجبور به تجویز مجدد آزمایش های پزشکی لازم شده ند.

تعدادی از بیمارستان ها و مراکز تشخیصی درمانی تا کنون اقداماتی انجام داده اند از جمله:

  • امکان رزرو وقت ویزیت
  • امکان دریافت آنلاین جواب آزمایش ها
  • امکان مشاهده نتایج آزمایش ها به صورت آنلاین توسط پزشک به صورت paperless

به نظر می رسد بخش سلامت به ویژه بیمارستان ها باید توجه جدی تری به خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات نمایند تا علاوه بر رفع چالش های بخش سلامت، تجربه مطلوب تری برای بیماران ایجاد کنند. تدوین برنامه های بهبود حوزه های مربوط به فناوری اطلاعات در بیمارستان ها باید جدی تر دنبال شود.

A

بهبود کیفیت خدمات سلامت با شناخت دقیق عملکرد سیستم و استفاده از روش‌ها و ابزارهای مناسب علم مدیریت حاصل می‌شود. در وبسایت بهبود خدمات سلامت به مفاهیم و روش‌های مدیریتی در حوزه سلامت می‌پردازیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *