مدل دونابدیان برای بهبود کیفیت

دونابدیان برای ایجاد یک چارچوب سیستماتیک در بهبود کیفیت مراقبت های سلامت مدلی ۳ قسمتی ارائه نموده است. دونابدیان معتقد بود که سنجش کیفیت خدمات تا زمانی که ابزارهای قابل سنجش وجود نداشته باشد بی نتیجه خواهد بود در نتیجه مدل خودش را که دارای سه بخش ساختار، فرایند و بازده بود برای سنجش کیفیت خدمات سلامت ارائه نمود.

۱٫ ساختار (Structure): منابعی هستند که سیستم از آن ها در تولید و تهیه خدمات و محصولات استفاده می کند. مانند نیروهای متخصص، تسهیلات و تاسیسات، تکنولوژی و تجهیزات و ساختار سازمان

۲٫ فرایند (Process): اقداماتی که برای به کارگیری منابع برای ایجاد نتیجه مناسب انجام می شود. مانند خدمات تشخیصی، درمان، رهبری و مدیریت

۳٫ بازده (Output): پیامد، نتیجه و موارد مورد انتظار را توصیف می کند. مانند بازیابی سلامت، احساس خوب، درمان بیماری ها
دونابدیان بر اهمیت ارتباط این سه قسمت بسیار تاکید می کند.

در هر برنامه بهبود کیفیت همیشه باید این سه عنصر در کنار هم مدنظر باشد و برای تامین و سنجش آن ها برنامه ریزی شود تا نتیجه مناسب برای بیماران و مرکز درمانی حاصل شود.

بهبود کیفیت خدمات سلامت با شناخت دقیق عملکرد سیستم و استفاده از روش‌ها و ابزارهای مناسب علم مدیریت حاصل می‌شود. در وبسایت بهبود خدمات سلامت به مفاهیم و روش‌های مدیریتی در حوزه سلامت می‌پردازیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *