مشارکت بیماران

روش های مشارکت بیماران در برنامه های بهبود

مشارکت دادن بیماران در ابعاد مختلف بهبود کیفیت در یک مسیر مداوم و پایدار طی می‌شود و نمی‌توان آن را یک شبه پیمود. موقعی که می‌خواهید کار را شروع کنید خیلی مهم است که عوامل داخلی و خارجی را مد نظر داشته باشید. بیماران باید در بحث‌های اولویت‌بندی و تصمیم‌گیری مشارکت داده شوند. این کار می‌تواند از طریق یک پروژه مشاوره یا مشارکت دادن یک گروه بیماران انجام شود. مشاوره‌ها و نظرسنجی‌هایی که در سایر بیمارستان‌ها انجام شده می‌تواند راه خوبی برای این موضوع باشد. برای جلب حمایت بیشتر از موضوعات و بخش‌هایی شروع کنید که مورد توجه مدیران است و آنها می فهمند که چگونه این مسائل به سازمان کمک می‌کند.

در نظر داشته باشید که باید رویکردی را انتخاب کنید که به رسیدن به هدفتان کمک کند و مورد قبول همه مشارکت‌کنندگان باشد. می‌توانید برای مراحل مختلف روش‌های مختلفی در نظر بگیرید.

  • روش‌های مشارکت دادن بیماران و همراهان:
  • جمع کردن گروهی که دغدغه‌های مشترک دارند
  • تماس با گروهی از بیماران
  • دعوت از یک فرد برای پیوستن به تیم بهبود
  • ملاقات با افرادی که علاقه‌مند هستند

کارکنان باید از ابتدا مشارکت داده شوند تا دانش و تجربه خودشان را به اشتراک بگذارند. این ارتباطات به کاهش تنش و اضطراب هم کمک می‌کند. به علاوه موقعی که کارکنان دانش و تجربه خودشان را به اشتراک می‌گذارند خلاقیت و نوآوری هم افزایش خواهد یافت. از آنجا که شما به حمایت مدیران ارشد نیاز دارید از همان ابتدا به فکر مشارکت دادن آن‌ها باشید.

برای مشارکت دادن بیماران شما به ۳ چیز نیاز دارید: زمان، منابع مالی و آموزش و حمایت.

الف. زمان: کارکنان و بیمارانی که همراه می‌شوند باید تعهد لازم را داشته باشند و همچنین بدانند که زمان بسیار مهم است.

ب. منابع مالی: بودجه مشخصی باید برای مشارکت بیماران تعیین شود که هزینه‌های رفت و آمد و خدمات اداری را شامل شود. بحث‌های مالی گاهی برای بیماران بسیار مهم است چرا که نباید فکر کنند خدماتشان جبران نمی‌شود به خصوص وقتی قرار است وقت کاری آن‌ها صرف این موضوع شود.

پ. آموزش و حمایت برای بیماران و کارکنان بسیار نیاز است و بهتر است که مدیر ارشد مسئول این کار شود.

زمانی که روش مشخص و منابع کافی هم در نظر گرفته شد باید دقت داشته باشید که حتی کسانی که مشارکت مستقیم ندارند از برنامه‌ها مطلع باشند. روش‌های مختلفی برای کار با بیماران وجود دارد. روش‌های رسمی مانند کار در گروه چندتخصصی یا تشکیل جلسه و روش‌هایی که رسمیت کمتری دارند مثل قرار ملاقات با بیماران در مکانی خارج بیمارستان. اگر از روش‌های رسمی استفاده می‌کنید باید به نقش‌ها، ارتباطات و مسئولیت‌ها دقت کافی داشته باشید و آنها را تعریف کنید.

وقتی نقاط مورد نظر برای بهبود مشخص شدند شما باید آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید. اندازه‌گیری باید به عنوان یک اصل مهم از همان ابتدا مدنظر باشد بیماران هم باید در جریان این سنجه‌ها و اندازه‌گیری‌ها باشند. بهبود مداوم باید به عنوان بخشی از عمل روزانه افراد تبدیل شود در حالی که مشارکت بیماران بخش کلیدی آن است.

[divider]

منبع: کتاب مهارت‌های بهبود کیفیت خدمات سلامت

بهبود کیفیت خدمات سلامت با شناخت دقیق عملکرد سیستم و استفاده از روش‌ها و ابزارهای مناسب علم مدیریت حاصل می‌شود. در وبسایت بهبود خدمات سلامت به مفاهیم و روش‌های مدیریتی در حوزه سلامت می‌پردازیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *