استفاده از نمودارها برای نمایش داده ها

نمودار فراوانی، هیسوگرام، نمودار میله ای، نمودار نقطه ای

نمودار فراوانی نموداری است که الگوی فراوانی داده های مشخصی را نمایش می دهد. و برای نمایش نحوه توزیع داده های پیوسته استفاده می شود.
محور افقی نمودار فراوانی گروه بندی داده های پیوسته را نمایش می دهد (مثلا ۵-۰، ۱۰-۶، ۱۵-۱۱ و…) در حالی که محور عمودی تعداد دفعاتی که یه مقدار خاص در گروه تکرار شده را نشان می دهد.

frequency
اگر در نمودار از خطوط افقی برای نمایش هر کدام از گروه های مربوط به داده های پیوسته استفاده شود به آن هیسوگرام گفته می شود. نمودار فقط زمانی هیسوگرام نامیده می شود که داده های پیوسته در نمودار نمایش داده شوند.

histogram
نوع دیگر نمودار، نمودار میله ای است که در آن به جای گروه بندی در محور افقی، گروه ها با علامتی در محور افقی مشخص می شوند و ارتفاع میله ها نشان دهنده تعداد تکرار در آن گروه است. در نمودار میله ای ترتیب گروه ها می تواند عوض شود چرا که هر گروه مستقل از دیگری است.

bar
زمانی که گروه ها بر اساس فراوانی منظم شوند نمودار پارتو نامیده می شود. با استفاده از نمودار پارتو می توان متوجه شد که تلاش های بهبود کیفیت بهتر است کجا متمرکز شوند.

pareto
اگر در نمودار برای نمایش گروه ها و مجموعه ها از نقطه استفاده شود؛ نمودار نقطه ای نامیده می شود. نمودار نقطه ای می تواند به جای نمودار هیسوگرام و میله ای مورد استفاده قرار بگیرد.

dot

بهبود کیفیت خدمات سلامت با شناخت دقیق عملکرد سیستم و استفاده از روش‌ها و ابزارهای مناسب علم مدیریت حاصل می‌شود. در وبسایت بهبود خدمات سلامت به مفاهیم و روش‌های مدیریتی در حوزه سلامت می‌پردازیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *