جریان فرآیند به حرکت پیش‌رونده محصولات، اطلاعات و افراد در توالی فرآیندها اشاره وارد. به بیان ساده جریان فرآیند عبارت است از حرکت بی‌وقفه مانند رانندگی در یک بزرگراه بدون توقف یا گیر افتادن در ترافیک سنگین.

در بخش خدمات درمانی جریان بیمار شامل حرکت بیمار، اطلاعات و تجهیزات بین بخش‌ها، گروه و کارکنان است. در حالت ایده‌آل این ارتباط باید بدون وقفه انجام شود و به آن جریان مداوم گفته می‌شود. برای فهم جریان فرآیند ابتدا باید فرآیند را ترسیم و درک کنید. فرآیند شامل مجموعه اقداماتی است که منجر به نتیجه‌ای خاص می‌شود.

هر فرآیند کوچک معمولاً فرآیند دیگری را تامین کرده و پوشش می‌دهد و بخشی از فرآیند بزرگتر است. جریان حرکت بیمار در خلال یک سری فرآیندها در مسیر درمانی بیمار شکل می‌گیرد. این حالت می‌تواند به صورت یک سری جعبه که هر جعبه نشان دهنده فرآیندهای مختلف بیمار است نشان داده شود.

شکل زیر نشان می‌دهد که چند مسیر درمانی در کدام نقطه با هم یکی می‌شوند و کجا مسیر درمان یک گروه می‌تواند باعث اختلال در مسیر دیگر می‌شود.

جریان فرایند

 

برای دستیابی به جریان پایدار فرآیند شما باید درک درستی از فرآیند داشته باشید، گلوگاه‌ها را شناسایی کنید، دلیل آن‌ها را بدانید و ظرفیت و تقاضا را در هر مرحله متناسب‌سازی کنید. این کار نیازمند یک تیم چندتخصصی است. شما باید تمام کارکنانی که در فرآیند فعالیت می‌کنند، بیماران و ذی‌نفعان کلیدی را مشارکت دهید. درباره ارزش‌ها و نیازهای آنها، آنچه باعث دلسردی و ناراحتی آنها می‌شود اطلاعات جمع‌آوری کنید و توصیه‌های آنها را بررسی کنید.

[divider]

منبع: کتاب مهارت های بهبود کیفیت خدمات سلامت

 

بهبود کیفیت خدمات سلامت با شناخت دقیق عملکرد سیستم و استفاده از روش‌ها و ابزارهای مناسب علم مدیریت حاصل می‌شود. در وبسایت بهبود خدمات سلامت به مفاهیم و روش‌های مدیریتی در حوزه سلامت می‌پردازیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *