چرا صف

چرا صف و فهرست انتظار به وجود می آید؟

تشکیل صف و فهرست انتظار پدیده ای شایع در سیستم ارائه خدمات سلامت است. یک بیمار برای عمل جراحی خودش ممکن است مجبور باشد پنج ماه منتظر بماند، یک مراجعه کننده به درمانگاه بیمارستان برای ملاقات پزشک ممکن است تا هشت ساعت انتظار بکشد و بسیاری موارد دیگر که همه ما تجربه آن ها را داریم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سه دلیل عمده برای تشکیل صف، فهرست انتظار و کنسلی وجود دارد:

۱٫ تقاضا از ظرفیت بیشتر شود: اگر میانگین تقاضا (درخواست یا ارجاع) از میانگین ظرفیت (کارکنان و تجهیزات) بیشتر شود با اضافه شدن تنها یک بیمار در هفته به فهرست انتظار در واقع شما دائما در حال طولانی‌تر کردن صف هستید. بعضی صف‌ها کوتاه و بلند می‌شوند ولی معمولاً به طور ثابت وجود دارند.

۲٫ ناهماهنگی میان تغییرات در تقاضای هفتگی و ظرفیت هفتگی: حتی اگر متوسط تقاضا با متوسط ظرفیت تناسب داشته باشد اگر تغییرات آنها متناسب نباشد باز هم احتمال تشکیل صف وجود دارد. عدم تناسب در مهارت‌ها، تخصص‌ها یا منابع برای تغییر الگو یا برنامه درمانگاه، زمان‌بندی در اتاق عمل و عدم توانایی در پیش‌بینی ساعات اوج تقاضا می‌تواند منجر به این مسأله شود.

۳٫ تمایل به حفظ صف‌های طولانی برای خدمات: صف‌ها ما را مشغول نشان می‌دهند و باعث می شود مهم و با اهمیت به نظر برسیم! در نتیجه در قبال آن می‌توانیم پاداش بگیریم و منابع بیشتری برای کاهش صف‌ها دریافت کنیم! برای تعیین دلیل ایجاد صف‌ها باید تقاضا، ظرفیت، صف و تجمع را در طول زمان اندازه‌گیری کنیم.

[divider]

منبع: کتاب مهارت های بهبود کیفیت خدمات سلامت

اشتراک گذاری

بهبود کیفیت خدمات سلامت با شناخت دقیق عملکرد سیستم و استفاده از روش‌ها و ابزارهای مناسب علم مدیریت حاصل می‌شود. در وبسایت بهبود خدمات سلامت به مفاهیم و روش‌های مدیریتی در حوزه سلامت می‌پردازیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *