ریشه های کیفیت خدمات در بیمارستان

در یک نگاه کلی می توان سه مولفه مهم و تاثیرگذار در کیفیت خدمات سلامت تعیین نمود که هر یک نقش اساسی در شکل گیری کیفیت خدمات ایفا می کنند و می توان آن ها را ریشه های درخت کیفیت دانست. این سه مولفه عبارتند از : وضعیت بیماران، وضعیت متخصصان و وضعیت سازمانی

مسلما هر برنامه کیفیت با هدف ارتقای یک یا چند مولفه بالا شکل می گیرد لذا تقویت این سه حوزه باید همیشه مدنظر قرار بگیرد.

 

۱٫ تقویت بیماران:

  • کمک به تصمیم گیری آگاهانه بیماران
  • حمایت و پشتیبانی از بیماران
  • دریافت بازخورد از بیماران و همراهان
  • مشارکت دادن بیماران در فرایندها و برنامه ها

۲٫ تقویت متخصصان و ارائه کنندگان خدمات:

  • آموزش موثر
  • ممیزی عملکرد
  • تقویت عملکرد مبتنی بر شواهد
  • استفاده از راهنماهای بالینی و افزایش اتکا به آن ها
  • یادگیری از خطاها

۳٫ تقویت سازمانی:

  • تقویت کار تیمی
  • توسعه توانمندی های رهبری
  • مدیریت اطلاعات
  • اتخاذ رویکردهای سیستمی
  • سرمایه گذاری روی کارکنان
اشتراک گذاری

بهبود کیفیت خدمات سلامت با شناخت دقیق عملکرد سیستم و استفاده از روش‌ها و ابزارهای مناسب علم مدیریت حاصل می‌شود. در وبسایت بهبود خدمات سلامت به مفاهیم و روش‌های مدیریتی در حوزه سلامت می‌پردازیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *