در یک نگاه کلی می توان سه مولفه مهم و تاثیرگذار در کیفیت خدمات سلامت تعیین نمود که هر یک نقش اساسی در شکل گیری کیفیت خدمات ایفا می کنند و می توان آن ها را ریشه های درخت کیفیت دانست. این سه مولفه عبارتند از : وضعیت بیماران، وضعیت متخصصان و وضعیت سازمانی
مسلما هر برنامه کیفیت با هدف ارتقای یک یا چند مولفه بالا شکل می گیرد لذا تقویت این سه حوزه باید همیشه مدنظر قرار بگیرد.
۱٫ تقویت بیماران:
- کمک به تصمیم گیری آگاهانه بیماران
- حمایت و پشتیبانی از بیماران
- دریافت بازخورد از بیماران و همراهان
- مشارکت دادن بیماران در فرایندها و برنامه ها
۲٫ تقویت متخصصان و ارائه کنندگان خدمات:
- آموزش موثر
- ممیزی عملکرد
- تقویت عملکرد مبتنی بر شواهد
- استفاده از راهنماهای بالینی و افزایش اتکا به آن ها
- یادگیری از خطاها
۳٫ تقویت سازمانی:
- تقویت کار تیمی
- توسعه توانمندی های رهبری
- مدیریت اطلاعات
- اتخاذ رویکردهای سیستمی
- سرمایه گذاری روی کارکنان
دیدگاهتان را بنویسید