رفتارهای غیرایمن که ایمنی بیمار را به خطر می اندازند

رفتارهای غیرایمن (unsafe act)؛ خطاها یا تخطی هایی هستند که در شرایط خطرناک انجام می شوند و می توانند منجر به آسیب بیماران شوند. در برنامه های ایمنی بیمار توجه جدی به رفتارهای غیرایمن و کاهش آن ها جزو اولویت های سیستم محسوب می شود.

رفتارهای غیرایمن به دو دسته تقسیم می شوند:

۱٫ خطاها (Error): خطاها عدم موفقیت در انجام اقدام برنامه ریزی شده یا اجرای یک برنامه نادرست است. این رفتارهای ناایمن عمدی نیستند و خودشان به سه دسته تقسیم می شوند.

۱-۱٫ اشتباه (Mistake): خطا در تصمیم گیری یا برنامه ریزی نادرست. اقدام های اشتباه ها عمدی انجام می شوند اما ریشه در تصیم یا برنامه نادرست دارند. اشتباه ها خود به دو دسته تقسیم می شوند

۱-۱-۱٫دانش محور (Knowledge-Based): خطایی که ناشی از کمبود دانش است (مثال: پرستار تازه کار نحوه کار با دستگاه خاصی را نمی داند در نتیجه آن را خراب می کند)

۲-۱-۱٫ قاعده محور (Rule-Based): خطا در اجرای نادرست دانش (مثال: تشخیص اشتباه یک بیماری توسط پزشک و تجویز داروی نادرست)

۲-۱٫ لغزش نامشهود (Lapse): خطای ذهنی یا نامشهود در اجرا که غیرعمدی رخ می دهد (پرستار فراموش می کند که بیمار دچار حساسیت دارویی است)

۳-۱٫ لغزش مشهود (Slip): خطای مشهود در اجرای اقدامی خاص که غیرعمدی رخ می دهد (مثال: دادن داروی اشتباه به بیمار به دلیل شباهت آن با داروی دیگر)

۲٫ تخطی ها (Violation): انحراف عمدی از یک خط مشی، استاندارد یا قانون (مثال: رعایت نکردن پروتکل بهداشت دست)

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر روی آن کلیک کنید

[lightbox thumb=”http://healthcareimprovement.ir/wp-content/uploads/SWDFR.jpg”]

بهبود کیفیت خدمات سلامت با شناخت دقیق عملکرد سیستم و استفاده از روش‌ها و ابزارهای مناسب علم مدیریت حاصل می‌شود. در وبسایت بهبود خدمات سلامت به مفاهیم و روش‌های مدیریتی در حوزه سلامت می‌پردازیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *