ایمنی بیمار، چه چیزهایی باید آموزش داده شود؟

ایجاد یک بیمارستان ایمن وابسته به داشتن کارکنانی است که مفهوم ایمنی بیمار را به درستی درک کرده و عملکرد متناسب با اصول ایمنی بیمار داشته باشند. بر این اساس آموزش ایمنی بیمار اولویت بسیار زیادی در مراکز درمانی دارد. اما چه مباحثی باید مورد توجه قرار گیرد؟ علم ایمنی بیمار بسیار گسترده تر از شناخت عفونت های بیمارستانی و خطاهای دارویی است لذا توجه به ابعاد مختلف علم ایمنی در آموزش کارکنان اهمیت زیادی دارد.
در برنامه درسی ایمنی بیمار سازمان جهانی بهداشت ۱۱ حوزه مهم به عنوان سرفصل های آموزش ایمنی بیمار معرفی شده اند که در ادامه مورد اشاره قرار می گیرند.

۱٫ مفهوم ایمنی بیمار و اهمیت آن

مطالعات بسیاری که در کشورهای مختلف انجام شده نشان داده است که خطاهای پزشکی باعث وارد آمدن آسیب های جدی به بیماران شده است این وضعیت علاوه بر این که قابلیت اطمینان به خدمات سلامت را کاهش می دهد، هزینه های چشم گیری را به نظام سلامت تحمیل می کند. درک وسعت و اهمیت توجه به مسائل ایمنی بیمار اساس هرگونه اقدام در این زمینه است.

۲٫ عوامل انسانی و نقش آن ها در ایمنی بیمار

خدمات سلامت توسط انسان ها به انسان ها ارائه می شود لذا شناخت ابعاد انسانی و عواملی که روی تفکر و اقدامات و حالات آدمی تاثیر گذار است در زمینه ایمنی بیمار بسیار اهمیت دارد.

۳٫ شناخت سیستم و اثر پیچیدگی سیستم های سلامت روی بیماران

سیستم سلامت متشکل از سازمان ها و مراکز بسیاری است که متخصصان زیادی در آن فعالیت دارند. ارتباطات و تعاملات میان این اجرا پیچیدگی زیادی ایجاد می کند که لازمه مدیریت آن وجود رویکرد سیستمی است. وقتی مفهوم سیستم و پویایی سیستم درک شود امکان درک عمیق تر از ساختار، روندها و رویدادها به وجود می آید که به ایمنی بیمار کمک زیدای می نماید

۴٫ کارتیمی و تبدیل شدن به عضو فعال تیم ارائه خدمات سلامت

تقریبا تمامی خدمات سلامت به صورت گروهی ارائه می شوند و متخصصان سلامت باید توانایی برقراری روابط انسانی و کار با یکدیگر را داشته باشند تا بتوانند نقش موثری در تیم ایفا نمایند. بسیاری از مشکلات موجود در زمینه ایمنی بیمار به عدم برقراری ارتباط صحیح میان اعضای تیم ارائه خدمت برمی گردد.

۵٫ درس گرفتن از اشتباهات و پیشگیری از آسیب

شناخت سیستم ارائه خدمات سلامت و پیچیدگی های آن و آشنایی با شرایطی که منجر به بروز آسیب و خطاها می شود در نهایت باید به بهبود سیستم کمک کند. این مسیر باید با شناسایی ضعف ها و یادگیری از خطاها طی شود تا امکان بروز و تکرار مجدد خطاها به حداقل برسد.

۶٫ شناخت و مدیریت خطرات بالینی

بررسی شرایطی که بیمار در آن دچار آسیب می شود و تلاش برای از بین بردن عوامل آسیب و خطرآفرین همان مدیریت خطر است که جزو اولویت های حرفه ای افراد محسوب می شود.

۷٫ استفاده از روش های بهبود کیفیت برای بهبود خدمات

استفاده از روش هایی که بهبود خدمات را تسریع و تسهیل می نماید امروزه در کشورهای مختلف بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. ابزارهایی در زمینه شناسایی مشکلات، اندازه گیری مشکل، آزمایش ایده های تغییر از جمله این ابزارها هستند. همچنین روش های پایدار نگه داشتن تغییرات و فراگیر نمودن آن ها در کل مراکز درمانی جزو مباحث علم بهبود به شمار می رود.

۸٫ مشارکت دادن بیماران و مراقبان

شواهدی زیادی نشان می دهد که دخالت دادن بیماران و مراقبان آن ها در برنامه ربزی و ارائه خدمات سلامت بسیار روی نتایج درمانی اثرگذار است در نتیجه آشنایی با اصول و روش های مشارکت دادن بیماران و خانواده ایشان در خدمات سلامت اهمیت زیادی دارد.

۹٫ پیشگیری و کنترل عفونت

عفونت های بیمارستانی در سطح جهان یک مشکل فراگیر است و عوارض آن همه ساله جان میلیون ها بیمار را می گیرد. مبحث عفونت های بیمارستانی از جمله سرفصل های مهم ایمنی بیمار است.

۱۰٫ ایمنی بیمار و مداخلات تهاجمی

خطاهای پزشکی و حوادث ناخواسته در زمینه جراحی ها بسیار فراگیر است و باید شناخت کافی از روش های پیشگیری از آن ها وجود داشته باشد

۱۱٫ بهبود ایمنی دارویی

مطالعاتی که در کشورهای مختلف انجام شده نشان می دهد که به طور میانگین یک درصد بیماران بستری شده در بیمارستان ها دچار خطاهای دارویی می شوند. عوامل بسیاری در بروز خطاهای دارویی اثرگذار هستند که باید به درستی شناسایی شده و برای آن ها برنامه ریزی شود.

بهبود کیفیت خدمات سلامت با شناخت دقیق عملکرد سیستم و استفاده از روش‌ها و ابزارهای مناسب علم مدیریت حاصل می‌شود. در وبسایت بهبود خدمات سلامت به مفاهیم و روش‌های مدیریتی در حوزه سلامت می‌پردازیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *