هفت نوع اتلاف در خدمات بیمارستان که کارایی را کاهش می دهد

کارایی یکی از ابعاد کلیدی کیفیت خدمات سلامت است و شواهد بسیاری مبنی بر کارا نبودن خدمات بیمارستانی وجود دارد. بسیاری از ناکارآمدی ها را می توان به اتلاف منابع و امکانات بیمارستانی نسبت داد که در برنامه های بهبود باید مدنظر قرار گیرند.

تفکر ناب بر ریشه کن کردن هرگونه اتلاف منابع و ایجاد آفرینش برای سازمان بنا شده است و نگرشی است برای افزایش بهره وری، ارزش آفرینی مستمر و حداقل کردن اتلاف منابع. اهداف تفکر ناب در سازمان ها عبارت است از:

۱٫حداکثر کردن کارایی عملکرد

۲٫ حداکثر کردن ارزش محصول یا خدمت نهایی و

۳٫ کاهش اتلاف منابع

از دیدگاه تفکر ناب ۷ نوع اتلاف در سازمان اتفاق می افتد که عبارتند از:

۱٫ اتلاف ناشی از عیب و نقص

۲٫ اتلاف ناشی از انتظار

۳٫ اتلاف ناشی از حمل و نقل

۴٫ اتلاف ناشی از فرایندهای اضافی

۵٫ اتلاف ناشی از موجودی اضافی

۶٫ اتلاف ناشی از حرکات زائد

۷٫ اتلاف ناشی از تولید اضافی

در تصویر زیر هر یک از انواع اتلاف در بیمارستان توضیح داده شده و مثال هایی برای آنها در بیمارستان آمده است.

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر روی آن کلیک کنید.

[lightbox thumb=”http://healthcareimprovement.ir/wp-content/uploads/seven-healthcare-waste-web.jpg”]

بهبود کیفیت خدمات سلامت با شناخت دقیق عملکرد سیستم و استفاده از روش‌ها و ابزارهای مناسب علم مدیریت حاصل می‌شود. در وبسایت بهبود خدمات سلامت به مفاهیم و روش‌های مدیریتی در حوزه سلامت می‌پردازیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *