جنبش ایمنی بیمار

به صفر رساندن مرگ های قابل پیشگیری تا سال ۲۰۲۰

ایمنی بیمار امروزه جزو اولویت های همه سیستم های سلامت است و برنامه های مختلفی در سراسر جهان به منظور ترویج و تقویت آن شکل گرفته است. یکی از برنامه های مهمی که در این راستا شکل گرفته است؛ جنبش ایمنی بیمار برای به صفر رساندن مرگ های قابل پیشگیری تا سال ۲۰۲۰ است که توسط بنیاد جنبش ایمنی بیمار راه اندازی شده است.

[lightbox thumb=”http://healthcareimprovement.ir/wp-content/uploads/logoetyu.png”]

عدم وجود درک درست و واقعی از مشکلات ایمنی بیمار در سیستم سلامت تاثیر زیادی بر سلامت انسان ها و هزینه های بخش سلامت داشته است. نجات جان انسان ها و کمک به پیشگیری از مرگ بیش از ۲۰۰ هزار نفر در سال نیازمند توجه جدی به فرایندها و تلاش برای کاهش وضع نامطلوب ارائه خدمات دارد. پیشرفت هایی که در حوزه فناوری های پزشکی به دست آمده و زیرساخت های ایجاد شده آگاهی بیشتر پزشکان و بیماران را به همراه داشته است. برنامه ریزی برای تسهیل و بهبود فرایندهای خدمات سلامت در راستای کاهش روند خطرآفرینی سیستم سلامت می تواند علاوه بر نجات جان هزاران بیمار؛ در هزینه های بخش سلامت نیز صرفه جویی چشم گیری ایجاد کند. جنبش رسیدن به صفر همه افراد از جمله پزشکان، مدیران، شرکت ها، خریداران، دولت ها و بیماران را دعوت به همکاری و مشارکت می کند.

اهداف این جنبش عبارت است از:

  1. متحد ساختن ذی نعفان در سیستم سلامت
  2. شناسایی پالش های که باعث مرگ بیماران می شود به منظور پیدا کردن راه حل های لازم
  3. درخواست از بیمارستان ها برای ارجای راهکارهای ایمنی بیمار
  4. افزایش شفافیت خدمات
  5. درخواست از شرکت های فناوری پزشکی برای کمک و ارائه راهکارها
  6. اصلاح مشوق هایی که همسو با ایمنی بیمار عمل نمی کنند
  7. ترویج علاقه و احترام به بیماران
  8. و بالاخره به صفر رساندن شمار قربانیان خطاهای پزشکی تا سال ۲۰۲۰

[lightbox thumb=”http://healthcareimprovement.ir/wp-content/uploads/sliderb.png”]

پس از گذشت بیش از ۱۵ سال از گزارش تکان دهنده انستیتو پزشکی آمریکا با عنوان انسان خطاکار است با وجود همه تلاش ها و برنامه ها هنوز بیش از ۲۰۰ هزار نفر سالانه قربانی خطاهای پزشکی می شود و جان خودشان را از دست می دهند. با وجود این که همه پزشکان و مدیران و سازمان های بیمه ای مسئول کاهش خطاهای پزشکی هستند به ندرت در یک فضای تعاملی و هم‌افزا برای بهبود اوضاع تلاش می‌کنند. ما باید از همه بخواهیم برای این مشکل چاره ای بیندیشند و راهکارهای اجرایی بیابند تا هر چه سریعتر بتوانیم به این هدف برسیم.

برای رسیدن به این هدف جنبش ایمنی بیمار درصد یکپارچه سازی و آموزش در بخش سلامت در زمینه راهکارهای اجرایی ایمنی بیمار است. از این رهگذر قصد داریم دنیایی بسازیم که در آن بیماران دچار آسیب های قابل پیشگیری نمی شوند و این میزان را تا سال ۲۰۲۰ به صفر برسانیم

[lightbox thumb=”http://healthcareimprovement.ir/wp-content/uploads/sdff.jpg”]

برنامه جنبش ایمنی بیمار در راستای تحقق چشم انداز خود تا کنون راهکارهای اجرایی ایمنی در تعدادی از حوزه ها ارائه نموده است که عبارتند از:

  • چالش ۱: افسرگی پس از عمل
  • چالش ۲: خطاهای پزشکی
  • چالش ۳: انتقال خون
  • چالش ۴: عفونت کاتتر مرکزی
  • چالش ۵: اکسیژن رسانی به نوزادان
  • چالش ۶: عدم تشخیص نارسایی های قلبی حاد مادرزادی
  • چالش ۷: عفونت های وابسته به درمان
  • چالش ۸: ارتباطات هنگام جابه جایی بیمار
  • چالش ۹: فرهنگ ایمنی
  • چالش ۱۰: تشخیص زودهنگام عفونت خون
  • چالش ۱۱: احیای مطلوب
اشتراک گذاری

بهبود کیفیت خدمات سلامت با شناخت دقیق عملکرد سیستم و استفاده از روش‌ها و ابزارهای مناسب علم مدیریت حاصل می‌شود. در وبسایت بهبود خدمات سلامت به مفاهیم و روش‌های مدیریتی در حوزه سلامت می‌پردازیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *