۱۰ واقعیت درباره ایمنی بیمار

۱٫ ایمنی بیمار یک مساله مهم سلامت عمومی در سطح جهان است

امروزه ایمنی و کیفیت به عنوان ابعاد حیاتی پوشش خدمات سلامت شناخته می شوند. از سال ۲۰۰۴ که برنامه ایمنی بیمار سازمان بهداشت جهانی راه اندازی شد تا کنون ۱۴۰ کشور برای غلبه بر چالش خدمات غیرایمن تلاش می کنند.

۲٫ ده درصد بیماران بستری در بیمارستان دچار آسیب می شوند

برآوردها نشان می دهد که در کشورهای توسعه یافته، ده درصد بیماران هنگام دریافت خدمات بستری در بیمارستان دچار آسیب می شوند. این آسیب ها ناشی از مجموعه ای از خطاها و رویدادهای ناخواسته هستند.

۳٫ عفونت های بیمارستانی ۱۴ درصد بیماران بستری را دچار می کند

در هر زمان از میان ۱۰۰ نفر بیمار بستری شده در بیمارستان ۷ نفر در کشورهای توسعه یافته و ۱۰ نفر در کشورهای در حال توسعه دچار عفونت های وابسته به خدمات سلامت (health care-associated infections (HAIs می شوند. هر ساله میلیون ها بیمار تحت تاثیر قرار می گیرد. روش های پیشگیری ارزان و کم هزینه و شاخص های کنترلی مانند رعایت بهداشت دست می تواند تا ۵۰% عفونت ها را کاهش دهد.

۴٫ بسیاری از افراد به تجهیزات پزشکی مناسب دسترسی کافی ندارند

حدود ۱٫۵ میلیون تجهیزات پزشکی مختلف و ۱۰ هزار نوع تجهیزات پزشکی در سراسر جهان وجود دارد. با این وجود بخش عمده ای از جمعیت جهان دسترسی کافی به تجهیزات ایمن و مناسب در سیستم سلامت ندارند.بیش از نصف کشورهای دارای درآمد کم و متوسط سیاست های فناوری سلامت ملی برای اطمینان از استفاده کارامد از منابع از طریق برنامه ریزی، ارزیابی و مدیریت تجهیزات پزشکی ندارند .

۵٫ تزریق غیرایمن از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ هشتادو هشت درصد کاهش یافته است

آمارهای سال ۲۰۱۰ کاهش چشم گیر میزان تزریق غیرایمن را نشان می دهد

۶٫ لازمه ارائه خدمات جراحی ایمن؛ داشتن رویکرد کارتیمی است.

هر ساله حدود ۲۳۴ میلیون عمل جراحی در سطح جهان انجام می شود. مراقبت های جراحی مستعد خطاها و آسیب های زیادی هستند. سهک خطاهای مربوط به عمل جراحی از بار بیماری های بسیار زیاد است در حالی که حدود ۵۰% این خطاها قابل پیشگیری هستند.

۷٫ حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد کل هزینه های بخش سلامت به دلیل کیفیت نازل خدمات، به هدر می رود

مطالعات در زمینه ایمنی نشان می دهد که بستری های غیرضرور، هزینه های دعاوی قضایی، عفونت های بیمارستانی، بهره وری پایین خدمات در برخی کشورها هر ساله حدود ۱۹ میلیارد دلار هزینه به بار می آورد.

۸٫ رکورد ضعیف خدمات سلامت غیرایمن

صنایعی که پرریسک محسوب می شوند مانند هوانوردی و انرژی هسته ای، رکورد بهتری در زمینه ایمنی نسبت به خدمات سلامت دارند. احتمال این که یک مسافر هواپیما دچار آسیب ناشی از پرواز شود یک در میلیون مورد است در حالی که احتمال آسیب دیدن بیمار هنگام دریافت مراقبت های سلامت یک در سیصد مورد است.

۹٫ مشارکت دادن و توانمندسازی بیماران و همراهان بسیار کلیدی است

نگرش ها و تجربیات افراد منبع ارزشمندی برای شناسایی نیازها، پایش پیشرفت و ارزیابی پیامدهای خدمات است.

۱۰٫ مشارکت و همکاری بیمارستان ها نقش حیاتی دارد

مشارکت بیمارستان ها با سایر بیمارستان ها برای بهبود ایمنی خدمات مدت ها است که به عنوان روشی مناسب مورد استفاده قرار می گیرد. این روش مسیری برای یادگیری متقابل و ایجاد راهکارهای سریعتر و مفیدتر در سطح سیستم سلامت ایجاد می کند.


منبع: WHO

بهبود کیفیت خدمات سلامت با شناخت دقیق عملکرد سیستم و استفاده از روش‌ها و ابزارهای مناسب علم مدیریت حاصل می‌شود. در وبسایت بهبود خدمات سلامت به مفاهیم و روش‌های مدیریتی در حوزه سلامت می‌پردازیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *